sunnuntai 18. maaliskuuta 2018

Interventio ja sen laadinta

Elina Kootan luennon aiheena oli Interventio ja sen laadinta. Interventiolla tarkoitetaan väliintuloa tai sekaantumista, eli pyritään vaikuttamaan johonkin. Interventio voi esimerkiksi kohdistua potilaaseen, hoitohenkilökuntaan, ympäristöön tai hoitoon. Interventio voi olla yksittäinen tapahtuma tai sarja tapahtumia, jotka tapahtuvat tietyn ajan kuluessa. Interventiotutkimuksessa voidaan käyttää erilaisia tutkimusasetelmia, joita ovat esimerkiksi RCT eli randomized kontrolled trial ja havainnoiva tutkimus.

Intervention haasteet
- interventiossa on useita osia ja niillä on yhteys sekä koe-, että kontrolli-interventioon
- interventioon sisältyvien toimintojen vaikeusaste ja määrä toteuttajan ja vastaanottajan arvioimana
- intervention kohdistaminen usealle ryhmälle tai organisaatiolle
- lopputulosmuuttujia voi olla useita erilaisia, muuttuja voivat olla sekä määrällisiä että laadullisia
- intervention räätälöiminen kohderyhmän mukaan

Interventiotutkimuksen tarkoituksena on joko tukea hypoteesia tai hylätä se. Hypoteesi voidaan esittää kysymyksen muodossa. On erittäin tärkeää, että hypoteesi on kirjoitettu.

Interventio tulee olla hyvin suunniteltu ja erittäin hyvin kuvattu. Interventio tarvitsee vahvan teorian taakseen, johon kuuluu systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tulokset ja esimerkiksi asiantuntijoiden tapaamiset. 

Pilotoinnilla ennen intervention toteuttamista saadaan tietoa intervention toteutettavuudesta, eli muun muassa siitä, miten interventio toimii. Pilotointi auttaa myös sopivan otoskoon laskemisessa. Intervention ei tarvitse olla vielä valmis pilotointivaiheessa. Interventioon tehdyt muutokset täytyy raportoida. 

Interventiotutkimuksen eettisiä kysymyksiä ovat otoskoon miettiminen, osallistujien itsemääräämisoikeuden toteutuminen ja interventioon osallistujille mahdollisesti aiheutuvat haittavaikutukset. On kuitenkin hyvä muistaa, että eettisiä ongelmia ei tule ylikorostaa. Interventiotutkimuksille pyydetään tarvittaessa eettisen toimikunnan arvio.

”Kriittiset kysymykset” interventiotutkimuksessa

- Olenko toteuttanut systemaattisen kirjallisuushaun? (Systemaattinen kirjallisuuhaku on kaiken perusta.)
- Kenelle interventioni kohdennetaan? 
-Osaanko kuvata interventioni tarkasti ja yksityiskohtaisesti? (kuka tahansa pystyy toistamaan sen omassa toimintaympäristössään)
-Miten interventio muuttuu tutkimuksen aikana? (arvioidaanko tehoa vai vaikuttavuutta, kaikki alkuperäisestä suunnitelmasta tehdyt poikkeukset on raportoitava)
- Olenko kuvannut toimintaympäristön hyvin?
- Onko tutkimukseni eettinen?
- Olenko raportoinut arviointini asianmukaisesti?
- Olenko raportoinut interventioni kunnolla? 

Interventiotutkimuksen tekeminen vaikuttaa todella mielenkiintoiselta. Luennolla sain hyvän kokonaiskuvan interventiotutkimuksen tekemisestä. Oli myös mielenkiintoista, kun luennoitsija kertoi omasta interventiotutkimuksestaan. On mahdollista, että työhöni kuuluu tulevaisuudessa interventiotutkimuksen tekeminen, joten luennolla saaduista tiedoista on varmasti hyötyä tulevaisuudessa.


lähteet: Elina Kootan luentomuistiinpanot

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti